12 مهر 1403
8

مدتی است که در فضای مجازی و به نقل از یکی از نمایندگان استان گلستان در مجلس، موضوع برگشت اعتبارات مسکن مددجویان بهزیستی مطرح شده که سبب بی‌اعتمادی و انتقادات جدی مددجویان شد، اما اصل ماجرا چیست؟

ماجرای برگشت اعتبارات مسکن مددجویان بهزیستی گلستان چه بود؟
- اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از گرگان، چند وقت قبل در فضای مجازی موضوع برگشت خوردن اعتبارات مسکن مددجویان بهزیستی استان گلستان مطرح شد، موضوعی که بلافاصله با واکنش و البته تأیید دبیر مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی همراه شد.

این اتفاق اعتراض‌ها و انتقادهای جدی نسبت به مدیریت بهزیستی و استاندار گلستان به وجود آورد و مددجویان بهزیستی که مسکن و اشتغال از مهم‌ترین دغدغه‌های آنان است را نسبت به مدیریت این مجموعه خدمات‌رسان بی اعتماد کرد. این در حالی است که حدود 2 هزار خانواده مددجوی بهزیستی در استان فاقد مسکن بوده و چشم انتظار کمک‌ها و تسهیلات دولتی برای تحقق رویای خانه‌دار شدن هستند.

سازمان بهزیستی کشور برای سال جاری بیش از یک هزار میلیارد تومان برای تأمین مسکن مددجویان پیش بینی کرده است اما ماجرای آیا واقعا اعتبارات مسکن مددجویان بهزیستی استان گلستان برگشت خورده است؟

مدیرکل بهزیستی گلستان درباره حواشی به وجود آمده در این خصوص و اقدامات انجام شده برای اختصاص اعتبارات تأمین مسکن مددجویان به استان اظهارکرد: اردیبهشت ماه سال جاری اعتبارات مسکن مددجویی به بهزیستی استان در چارچوب فصل یک اعتبارات تملک دارایی (عمرانی) ابلاغ شد اما ابلاغیه سازمان بهزیستی کشور در قالب فصل 6 مددجویی بود. بنابراین ابلاغیه با موافقتنامه هم‌خوانی نداشت و این موضوع هم فقط در استان گلستان نبود بلکه مشکلی بود که ادارات بهزیستی سراسر کشور با آن دست به گریبان بودند و از همان زمان هم نامه‌نگاری‌های مدیران بهزیستی استان‌ها با سازمان آغاز شد.

علیرضا طاهری‌زاده گفت: سازمان بهزیستی نیز همان زمان اطلاع داد در حال پیگیری موضوع است و نتیجه آن را به استان‌ها اعلام خواهد کرد. با این وجود برای اینکه بتوانیم این اعتبارات را جذب کنیم شورای دستگاه های نظارتی استان را با حضور استاندار و سایر دستگاه‌ها برگزار کردیم و هماهنگی‌های لازم را نیز انجام دادیم. در همین راستا با سازمان بسیج سازندگی نیز هماهنگی‌های لازم صورت گرفت تا به عنوان پیمانکار، این اعتبارات را صرف تأمین مسکن مددجویان کند.

وی توضیح داد: این اعتبارات به مددجویانی که منازل مسکونی آنها تکمیل نشده و نیمه کار مانده و یا نیازمند مرمت است، اختصاص خواهد یافت. برهمین اساس یکهزار و 130 خانوار مددجو در استان شناسایی شدند و مقدمات کار هم آماده بود. آن زمان مدت سه ماه برای جذب این اعتبارات تعیین شد و ما در استان اقدامات لازم را در دست اجرا داشتیم تا اینکه در تاریخ 14 شهریورماه امسال، نامه سازمان بهزیستی به همراه پیوست صورتجلسه آن به ادارات بهزیستی سراسر کشور ارسال شد.

مدیرکل بهزیستی گلستان بیان کرد: در نامه جدید سازمان بهزیستی و از آنجایی که اعتبارات ابلاغی اردیبهشت ماه در قالب اعتبارات تملکی بود و عملا قابل خرج کردن نبود، این اعتبار از حالت عمرانی ملغی و به صورت اعتبارات هزینه‌ای ابلاغ شده است.

وی افزود: بنابراین دیگر محدودیت زمانی برای جذب این اعتبار وجود ندارد و تا پایان سال مالی 1403 ( 31 تیرماه سال 1404) قابل جذب و هزینه‌کرد است. از زمان ابلاغ این صورت جلسه نیز اقدامات لازم برای معرفی همان یکهزار و 130 خانوار آغاز شده و هیچ اعتباری نیز از استان برگشت نخورده است و این موضوع که برخی‌ها در فضای مجازی آن را مطرح کرده و به آن دامن زدند، واقعیت ندارد.

ساخت 2750 واحدمسکونی مددجویان در دولت سیزدهم

مدیرکل بهزیستی گلستان در ادامه به اقدامات انجام شده برای تأمین مسکن مددجویان در استان اشاره کرد و گفت: از ابتدای سال 1400 تا ابتدای 1403 بیش از دو هزار و 750 واحد مسکونی ویژه مددجویان احداث و تحویل این خانواده ها شده است. سال گذشته نیز 110 میلیارد تومان کمک هزینه تأمین مسکن به مددجویان اختصاص داده شد و دستگاه‌هایی مانند بنیادمسکن نیز کمک زیادی برای تأمین مسکن مددجویان بهزیستی کرده‌اند.

وی بیان کرد: با کمک دستگاه‌های دیگر 20 تیپ نقشه ساختمانی با در نظر گرفتن ملاحظات مددجویان بهزیستی تهیه شده و در اختیار آنان قرار گرفته  و هزینه انشعابات و خدمات شهرداری و برخی موضوعات دیگر نیز برای مددجویان رایگان شده است.

طاهری زاده در خصوص پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن به مددجویان بهزیستی استان هم گفت: در سه سال گذشته بیش از یکصد میلیارد تومان در قالب تسهیلات ودیعه مسکن و کمک‌های بلاعوض به مددجویان پرداخت شده است.

وی همچنین افزود: امسال مبلغ تسهیلات ودیعه مسکن برای مددجویان استان بالغ بر 450 میلیون تومان است که مددجویان با ارائه مستنداتی که ارائه می‌دهند تا سقف 450 میلیون تومان از تسهیلات برخوردار می‌شوند ضمن اینکه مبلغ 70 میلیون تومان نیز کمک بلاعوض به مددجویان متقاضی اعطا خواهد شد.

1999 خانوار مددجوی بهزیستی در استان فاقد مسکن هستند

مدیرکل بهزیستی گلستان ادامه داد: مددجویان بهزیستی که فاقد مسکن هستند در سه گروه تقسیم بندی می‌شوند، بخشی دارای زمین و فاقد مسکن هستند، بخشی از آنها دارای مسکن فرسوده هستند و بخشی هم نه زمین دارند و نه مسکن که سازمان برای تأمین مسکن همه این خانوارها برنامه دارد.

وی افزود: در شهرهای زیر 25 هزار نفر و روستاها تفاهم نامه ای با بنیادمسکن بسته شده و تا پایان امسال 780 واحد مسکونی در این مناطق به خانواده های مددجوی بهزیستی تحویل داده می‌شود و در شهرهای بالای 25 هزار نفر نیز متقاضیان در سامانه مسکن ملی ثبت نام کردند و در تمامی شهرهایی که زمین مناسب وجود داشت، زمین رایگان در اختیار متقاضیان قرار گرفته است.

طاهری‌زاده گفت: در استان یک‌هزار و 999 خانوار زیرپوشش که فاقد مسکن هستند شناسایی شدند که از این تعداد حدود 400 خانوار دارای دو عضو معلول یا بیشترند.

انتهای پیام/582/


https://gorganema.ir